دانستنی‌های نوجوان | قلعه تاریخی سب
  • کد مطالب: ۱۳۱۰۴۹
  • /
  • ۰۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۰

دانستنی‌های نوجوان | قلعه تاریخی سب

قلعه تاریخی «سب» که به بلندترین قلعه خشتی ایران نیز معروف است، در «شهر سیب» شهرستان «سیب و سوران» در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

امین صادق‌پور- قلعه تاریخی «سب» که به بلندترین قلعه خشتی ایران نیز معروف است، در «شهر سیب» شهرستان «سیب و سوران» در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

قلعه «تاریخی سب» در ۲ طبقه و با خشت ساخته شده است. ارتفاع دیواره بیرونی آن بیش از ۳۰ متر است و عرضی معادل ۷ متر دارد.

مانند دیگر قلعه‌ها شاه‌نشین قلعه تاریخی سب در بالاترین قسمت قرار دارد که در حصار درونی آن ۱۴ برج و درون ارگ آن ۴ برج ساخته شده است.

همه این قسمت‌ها در پی جنگ‌های پیش‌آمده از بین رفته‌اند.

تاریخ ساخت این قلعه زیبا به دوره صفویه در اوایل قرن دوازدهم هجری برمی‌گردد که مرکز حکمرانی حاکم محلی به نام ملک‌دینارخان بزرگ و فرزندان او بوده است.

آخرین حکمران قلعه سب غلام‌رسول خان بود که ۲ اتاق اصلی طبقه دوم قلعه را به ساختمان اضافه کرد.

باید بدانید این قلعه در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

برای ساخت چنین بنای بلندی معماران مجبور بودند از ملاتی بسیار محکم و چسبناک استفاده کنند.

آن‌ها برای ساخت این ملات از ترکیب گیاهی به نام «توتری» و گل استفاده می‌کردند که حتی در مقابل باران‌های سیل آسا و فصلی بلوچستان مقاوم است.

اولین اتاق طبقه دوم قلعه سب به دستور میرمحمدخان بنا شده است و از جالب‌ترین قسمت‌های بنا وجود طاقچه‌هایی در دل دیوارهاست که کاربری متفاوت داشته است.

مردم بلوچ به این طاقچه‌های مخفی «دریگ» می‌گویند و از آن‌ها به عنوان گاوصندوق استفاده می‌کنند.

در قسمت جنوب شرقی اتاق اول در طبقه دوم قلعه چنین طاقچه‌ای وجود دارد که درونش پله‌ای گذاشته‌اند و حدود یک متر بالاتر می‌رود تا به شکاف دیگری برسد.

گویا هنگام جلسات، یک نفر به عنوان محافظ به صورت مخفیانه درون این طاقچه قرار می‌گرفته است تا از سوءقصد به جان شاه در جلسات و دیگر موارد مشابه جلوگیری کند.

امیدوارم حتما به دیدن این قلعه بروید و از دیدنش لـــذت ببرید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.